درحال بارگذاری...

مهمترین نکات کاشت خربزه

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

مهمترین نکات کاشت خربزه


مهمترین نکات کاشت خربزه

خربزه و طالبی بر اساس منشا خود طالب گرما و به ویژه نور هستند. گیاهانی یک ساله هستند و احتیاج به فصل رشد طولانی دارند و در مناطقی کاشته می شوند که بین آخرین سرمای بهاره و اولین سرمای پاییزه حدود 90 تا 110 روز فاصله باشد. آب و هوای ایده آل برای رشد این گیاهان عبارت است از یک فصل نسبتا طولانی عاری از یخبندان همراه با میزان فراوانی نور خورشید و حرارت، هوای خشک و رطوبت کافی خاک می باشد. در این شرایط حداکثر محصول را تولید می کنند و طعم آن ها شیرین تر و مطبوع تر خواهد بود.


مهمترین نکات کاشت خربزه

 

دما

 

در کاشت خربزه چون خربزه و طالبی گیاهان حساسی هستند و بذر آن ها در درجه حرارت های پایین جوانه نمی زند بنابراین کشت آن ها در مزرعه بعد از گرم شدن هوا صورت می گیرد. بذر خربزه در دمای 12-15 درجه سانتی گراد شروع به جوانه زدن می کند و مناسب ترین دما برای رشد و نمو آن 25-35 درجه سانتی گراد است.

 

خاک و تغذیه

 

هرچند که خربزه و طالبی در طیف وسیعی از خاک ها کشت می شوند ولی خواهان زمین های شنی یا سیلتی لومی حاصلخیز که دارای مواد غذایی آلی و معدنی کافی باشند، هستند و به طور کلی در کاشت خربزه در  خاک های رسی و سنگین رشد خوبی دارند. در کاشت خربزه مناسب ترین اسیدیته برای رشد آن ها بین 6 تا 7 است و چنانچه این گیاهان در خاک های اسیدی کشت شوند رشد گیاه کاهش پیدا کرده و برگ ها به رنگ زرد مایل به سبز در می آیند.

 

 

خربزه و طالبی به مقدار زیادی به عناصر کلسیم و پتاسیم و ازت و به مقدار کمتری اسید فسفریک نیاز دارند. در کاشت خربزه بیشتر عنصر کلسیم توسط بوته مصرف می شود که مجددا به خاک بر میگردد ولی گوشت و بذر میوه دارای مقادیر قابل توجهی ازت و پتاس می باشند که آن ها را از خاک میگیرند و چنانچه این محصولات در خاک هایی که از نظر این مواد ضعیف هستند کشت شوند باید این عنصر را به صورت کودهای شیمیایی به خاک اضافه کرد.

 

تناوب

 

در کاشت خربزه با توجه به عمق نفوذ ریشه گیاه خربزه بهتر است با گیاهانی در تناوب قرار بگیرد که ریشه های آنها از قسمت های سطحی خاک به جذب آب و مواد غذایی م یپردازند. بر این اساس خربزه را میتوان با گیاهانی مانند گندم و جو در تناوب قرار داد. در کشت خربزه بهتر است برنامه تناوب چهار ساله رعایت گردد. خربزه بعد از کشت بقولات، چغندر قند، سیب زمینی و علوفه یک ساله عملکرد خوبی دارد. کشت خربزه بعد از خیار، هندوانه و طالبی به علت داشتن بیماری های مشترک توصیه نمی شود. کاشت خربزه بعد از محصولاتی که به عنوان کود سبز به کار می روند باعث بهبود عملکرد و کیفیت آن می گردد.

 

کاشت خربزه

 

کاشت خربزه ممکن است به صورت بذرکاری یا نشا کاری انجام شود. همچنین خربزه به دو صورت آبی و دیم کشت می شود.

 

 

 

 

 


کاربر سیرنگ، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


خربزه کشت نوین کشاورزی نوین پهپاد کشاورزی پهباد

این مطالب را هم بخوانید!

تأثیر پهپادها در بهبود کنترل و...

پهپادها یا هواپیماهای بی سرنشین کنترل شده از راه دور، به عنوان یک فناوری نوین و پیشرفته، می‌توانند تأثیر بسزایی در بهبود کنترل واحدهای پمپاژ آب داشته باشند. این وسیله های جدید و پیشرفته امکاناتی را فراهم می کنند که قبلاً در کنترل واحدهای پمپاژ آب فراهم نبوده است که در این مقاله در مورد آن ها صحبت خو...

ادامه مطلب »

پهپاد کشاورزی سیرنگ

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

کمبود ازت در خیار

علائم اولیه‌ی کمبود ازت به‌صورت متوقف شدن ...

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116